Метод учнівських проектів — це спосіб (сукупність прийомів, дій учнів в певній послідовності) досягнення дидактичної мети через детальну розробку конкретної теми (розв’язання проблеми, особисто значущої для учнів), яка має завершитися практичним результатом, оформленим певним чином.
Проект — це «п’ять П»:
- Проблема,
- Проектування (планування),
- Пошук інформації,
- Продукт,
- Презентація (представлення результату).
Шосте «П» проекту — це його портфоліо, тобто папка, у якій зібрані всі робочі матеріали, у тому числі чернетки, щоденні плани, звіти тощо.
В основі методу проекту:
- розвиток критичного мислення, пізнавальних інтересів;
- вміння:
- самостійно визначати поле знань, що необхідні для виконання роботи саме з цієї теми;
- проявляти компетентність у питаннях, що досліджувалися;
- переконливо і аргументовано доносити результати і висновки роботи до загальної уваги.
Суть проекту полягає у визначенні, яким чином, організувати навчальний процес, щоб не просто дати учням знання про досліджувані процеси і сформувати у них навички роботи над проектом та вміння проведення досліджень, але й сформувати ключові компетентності, які необхідні для продовження освіти, успішної діяльності в різних сферах виробництва.
Етапи проектної роботи
| ||
Етап | Роль учителя | Роль учня |
Організаційно-
підготовчий
| — мотивує учасників, визначає критерії оцінки діяльності учнів,
— формує мікрогрупи,
— допомагає у визначенні мети і завдань проекту, розробці плану, реалізації ідеї,
| . визначає мету і завдання проекту,
— розробляє план роботи,
— шукає необхідну для початку проектування інформацію
|
Пошуковий | — консультує за змістом проекту,
— допомагає в систематизації, узагальненні матеріалів,
— знайомить з правилами оформлення проекту,
— стимулює розумову активність учнів,
— відстежує діяльність і оцінює проміжні результати учнів
| — збирає, аналізує й систематизує інформацію,
— обговорює інформацію в мжротрупах,
— висуває і перевіряє гіпотези,
— оформлює макет або модель проекту,
— проводить самоконтроль
|
Підсумковий | — допомагає в розробці звіту про роботу, готує виступаючих до усного захисту, відповідей на запитання,
— виступає в якості експерта на захисті проекту,
— оцінює внесок кожного з виконавців
| — оформлює пакет документів, інформаційний стенд за результатами проекту,
— готує презентацію результатів роботи
|
Презентація
отриманих
результатів
| — оцінює результати роботи | — усвідомлює результати і способи іх отримання, ! — захищає зміст проекту І |
Рефлексія | — підводить підсумки, створює ситуацію успіху | — отримує задоволення від виконаної роботи |
Проект розвиває:
- дослідні та творчі здібності особистості;
- здатність до самовизначення і цілепокладання;
- комунікативні вміння та навички;
- уміння самостійно конструювати свої знання;
- здатність орієнтуватися в інформаційному просторі;
- уміння працювати з різними типами текстів;
- уміння планувати свою роботу і час;
- навички аналізу та рефлексії, уміння представити результати своєї роботи
Проект виховує:
- здатність до самоорганізації;
- почуття відповідальності, самодисципліни;
- бажання робити свою роботу якісно;
- значущі загальнолюдські цінності (партнерство, толерантність, діалог).
Алгоритм виконання проекту:
- визначити проблему, що буде вивчатися;
- спроектувати роботу;
- знайти інформацію;
- провести дослідження;
- презентувати роботу;
- створити портфоліо.
Методи отримання інформації:
- прочитати книжки про те, що досліджуєте;
- знайти інформацію в мережі Інтернет;
- переглянути науково-популярні передачі;
- провести експеримент;
- провести спостереження;
- дізнатися думки інших людей
Текстовий опис проекту:
- Тема проекту
- Автор проекту
- Актуальність теми
- Мета проекту
- Завдання проекту
- Предмет дослідження
- Опис проекту (за метою діяльності, за кількістю учасників, за тривалістю підготовки)
- План роботи над проектом
- Термін реалізації
- Очікувані результати
- Практичне значення
- Кінцевий результат роботи
- Література
Форма представлення (презентація) результатів проекту:
- Друковані роботи: реферат, буклет, стіннівка, інформаційний бюлетень, брошура, твір.
- Мультимедійні роботи: мультимедійна презентація, відеофільм.
- Творчі звіти: вистава, інсценування, радіопрограма, фотовиставка, художня виставка, літературний вечір.
Джерела, з яких потрібно брати інформацію:
- первинні документи: книжки, періодичні видання;
- вторинні документи: бібліотечні каталоги, бібліографічні посібники;
- унікальна інформація: речові документи, експериментальна інформація;
- усне спілкування з людьми: опитування, зустрічі, бесіди
Класифікація проектів
Параметр | Вид проекту | Характеристика | Форма продукту |
Кількість
учасників
| Індивідуальний | Увесь проект виконується однією особою | Залежить від виду діяльності |
Груповий | Від учнів вимагається розділення обов’язків, спільне вирішення складних питань, уміння керувати і виконували вказівки товаришів. | ||
Вид діяльності
учнів
| Творчий | Зміст і структура залежить від креативності, інтересів авторів. Більше підходять для проектів з гуманітарних наук. | Збірник творів, словник, вистава, тематичний вечір, тощо |
Рольовий (ігровий) | Робота груп учнів, які виконують окремі завдання однієї теми з продальшим аналізом, узагальненням, висновками і виробленням кінцевого продукту спільної діяльності. | Шкільні стіннівки, буклети, урок конференція, зведена доповідь, тощо. | |
Дослідницький | Максимально наближений до наукового дослідження з зазначенням актуальності теми, мети, завдання, об’єкту і предмету вивчення, етапів, наукової новизни результатів роботи, описом методики проведення експернменту, практичного значення дослідження і переліку літературних джерел. | Науковий реферат (доповідь),інформаційннй стенд. | |
Інформаційний | Збираються, аналізуються і робляться висновки шодо інформації про об’єкт, шо вивчається. Не передбачає експериментальної роботи. | Науковий реферат (доповідь),інформаційннй стенд, буклет. | |
Практико-
орієнтованні
| За результатами створюється суспільно-корисний продукт. Може бути продовженням дослідницького проекту. | Шкільна стіннівка, стенд, сценарій тематичного вечора, виставка робіт. | |
Час
виконання
| Міні-проекти | Виконується у межах уроку. | Залежить від виду діяльності |
Короткострокові | Виконується у позаурочний час у межах вивчення теми. | ||
Довгострокові | Виконується у позаурочний час протягом року і більше. Підходить для швчення змін показників конкретного природного об’єкту | ||
Характер
координації
| Срита
координація
| Учитель — повноправний учасник проекту. | Залежить від виду діяльності |
Відкрита
координація
| Учитель організує, координує, контролює роботу. |
При виконанні дослідження від учня вимагаються уміння й навички:
- роботи з інформаційними джерелами (книгою, Інтернетом тощо),
- самостійної роботи,
- постановки експерименту,
- проводити аналіз і обробку результатів,
- мати певний запас знань.
Основою методу навчального проекту є його спрямованість на практичний результат, який можна:
- проілюструвати,
- осмислити,
- застосувати на практиці,
- отримати відгук від слухачів.
Приклади проектів
Приклади творчих проектів:
- 7 кл.: «Хімічні явища в природному довкіллі», «Проблема забруднення повітря та шляхи розв’язування її».
- 8 кл.: «Вирощування кристалів солей», «Сполуки основних класів у будівництві й побуті».
- 9 кл.: «Альтернативні джерела енергії», «Видатні вітчизняні й зарубіжні хіміки як учені й особистості».
«Хімічні явища в природному довкіллі»
Передбачається характеристика явищ, що відбуваються у природі, побуті, при роботі транспорту (авто, авіа і залізничного), під час фізіологічних процесів в організмі.
Від учнів вимагаються уміння:
- спостерігати і визначати тип явища;
-вести протокол спостережень (запис дати, місця і результатів спостереження), супроводжуючи його по можливості ілюстраціями (замальовками, фото- і відеозйомкою);
- мати певні знання з географії, біології, фізики, хімії, основ інформатики.
У висновку має бути відмічено:
- природу явища;
- хімічні та фізичні закони, що ілюструють те чи інше явище;
взаємозв’язок між екологічним станом довкілля і природнім явищем, якістю вживаної води і їжі і станом здоров’я.
Приклади рольових проектів:
- 7 кл.: «Хімічні знання в різні епохи»,«Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості».
- 8 кл.: «З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів».
- 9 кл.: «Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів»,«Їжа — джерело будівельного матеріалу організму».
«Хімічні знання в різні епохи»
Передбачається: пошук інформації про різні етапи розвитку хімії
(виконуються окремими групами) та її аналіз і порівняння; відстежити еволюцію цивілізацій тих часів, порівняти і проаналізувати зміни, що відбулися у ландшафті, у використанні матеріалу для будівництва, одягу, посуду, прикрас, ставленні до гігієни, їжі тощо.
Від учнів вимагаються уміння:
- оперувати знаннями з історії, мистецтва, географії, біології, хімії;
- робити порівняння, аналіз, узагальнення і висновки.
У висновку має бути відмічено:
- конкретні ознаки певних епох;
- вплив еволюції цивілізацій на зміни в екологічному стані довкілля з давніх часів до сьогодення.
Приклади дослідницьких проектів:
- 7 кл.: «Способи очищення води в побуті»,«Дослідження зміни концентрації вуглекислого газу у класній кімнаті під час занять».
- 8 кл.: «Вирощування кристалів солей»,«Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток».
- 9 кл.: «Хімічний склад жувальних гумок»,«Д о слідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин».
«Дослідження зміни концентрації вуглекислого газу у класній кімнаті під час занять»
Передбачається: розроблення приладу для визначення наявності і
вимірювання зміни концентрації вуглекислого газу у повітрі кабінету протягом навчального дня;
знання лабораторного приладдя.
Від учнів вимагаються уміння :
- проводити математичні обчислення, експеримент, спостереження, аналіз;
- робити висновок;
- оперувати знаннями з математики, біології, основами здоров’я, фізики, хімії і екології.
У висновку має бути відмічено:
- факт встановлення вмісту вуглекислого газу у повітрі, зміни його концентрації (тільки за візуальними спостереженнями), інтенсивність появи каламуті;
- характер впливу на організм (зміни фізіологічних процесів);
- необхідність провітрювання кабінету після кожного уроку.
Приклади інформаційних проектів:
- 7кл.:«Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості», «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах».
- 8кл.: «Форми періодичної системи хімічних елементів», «З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів».
- 9кл.: «Електроліти в сучасних акумуляторах», «Альтернативні джерела енергії».
«Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості»
Передбачається: зібрати, проаналізувати і зробити висновки щодо згадки у літературних творах, піснях, прислів’ях, казках та інших видах народної творчості речовин або хімічних явищ.
Від учнів вимагаються уміння:
- аналізувати інформацію;
- робити висновок;
- оперувати знаннями з хімії, літератури (як української, так і зарубіжної), іноземної мови, історії, географії, музичного і образотворчого мистецтва, біології, трудового навчання .
У висновку має бути наведена:
- порівняльна характеристика кількості творів у літературі, музичному і образотворчому мистецтві різних народів, де подана інформація про речовини або хімічні явища.
Приклади практико-орієнтованих проектів:
«Дослідження якості води з різних джерел»,
«Проблема збереження чистоти водойм»;
«Хімічний склад і використання мінералів»,
«Форми періодичної системи хімічних елементів»; «Дослідження рН ґрунтів певної місцевості», «Виготовлення розчинів для надання медичної допомоги».
«Дослідження якості води з різних джерел»
Передбачається: аналіз лише органолептичних показників (прозорості, запаху, смаку тощо) води для визначення можливості її вживання для різних потреб (як технічної так і для пиття та приготування їжі).
Від учнів вимагаються уміння:
- поводитися з лабораторним посудом, вимірювальними та нагрівальними приладами;
- експериментувати, спостерігати, аналізувати;
- робити висновок;
- оперувати знаннями з географії, біології, фізики, хімії.
У висновку має бути відмічено:
- вплив складу (якості) води на здоров’я.
Метод проектів дає змогу розв’язувати завдання формування всіх перерахованих вище інтелектуальних умінь критичного і творчого мислення. Колективна та індивідуальна робота над тією чи іншою проблемою, яка має на меті не тільки розв’язати дану проблему і довести правильність її розв’язку, а й показати результат своєї діяльності як певний продукт, передбачає необхідність у різні моменти пізнавальної, експериментальної творчої діяльності використовувати сукупність перелічених вище навичок. Усі ці навички потрібно формувати. Для цього і використовується метод проектів
За новою навчальною програмою, затвердженою наказом Міністерства № 664 від 26.06.2012 року зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від 29.05.2015 у 7 − 9 класах уведено нову рубрику «Навчальні проекти», у якій наведено орієнтовні теми проектів. Учитель та учні можуть пропонувати власні теми. Учень має обрати одну із запропонованих тем і виконати протягом навчального року щонайменше один проект самостійно або в групі учнів.
Оцінювання навчальних проектів здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем завдання чи особистий внесок у груповий проект, або за повноту розкриття теми дослідження й презентацію індивідуального проекту:
- бали низького рівня учень отримує в разі подання роботи (або частини роботи) реферативного характеру, без визначення мети й завдань проекту, а також без висновків за його результатами;
- бали середнього рівня − за фрагментарну участь у дослідженні, хоча й за умови її вчасного виконання;
- бали достатнього рівня − за правильне виконання своєї частини роботи в разі, якщо він не брав участі в підсумковому обговоренні та формулюванні висновків за результатами дослідження;
- бали високого рівня − за дослідження з повним розкриттям теми, належним оформленням роботи та презентацією індивідуального проекту або з точне, вчасне виконання своєї частини спільного дослідження, визначення мети і завдань, активну участь в аналізі результатів і формулюванні висновків.
Захисту проектів можна присвятити частину відповідного за змістом уроку або окремий урок. У такому разі в класному журналі у графі «Зміст уроку» робиться запис: «Представлення результатів навчального(их) проекту(ів)» із зазначенням його (їх) тематики. У випадку виконання навчального проекту на уроці в класному журналі робиться запис «Навчальний проект» із зазначєнням його теми.
Немає коментарів:
Дописати коментар