пʼятниця, 16 грудня 2016 р.

«Навчальні проекти» на уроках хімії, рекомендації щодо оцінювання методу проектів

Метод учнівських проектів — це спосіб (сукупність прийомів, дій учнів в певній послідовності) досягнення дидактичної мети через детальну розробку конкретної теми (розв’язання проблеми, особисто значущої для учнів), яка має завершитися практичним результатом, оформленим певним чином.


Проект — це «п’ять П»:
  • Проблема,
  • Проектування (планування),
  • Пошук інформації,
  • Продукт,
  • Презентація (представлення результату).
Шосте «П» проекту — це його портфоліо, тобто папка, у якій зібрані всі робочі матеріали, у тому числі чернетки, щоденні плани, звіти тощо.
В основі методу проекту:
  • розвиток критичного мислення, пізнавальних інтересів;
  • вміння:
  • самостійно визначати поле знань, що необхідні для виконання роботи саме з цієї теми;
  • проявляти компетентність у питаннях, що досліджувалися;
  • переконливо і аргументовано доносити результати і висновки роботи до загальної уваги.
Суть проекту полягає у визначенні, яким чином, організувати навчальний процес, щоб не просто дати учням знання про досліджувані процеси і сформувати у них навички роботи над проектом та вміння проведення досліджень, але й сформувати ключові компетентності, які необхідні для продовження освіти, успішної діяльності в різних сферах виробництва.
Етапи проектної роботи
ЕтапРоль учителяРоль учня
Організаційно-
підготовчий
—   мотивує учасників, визначає критерії оцінки діяльності учнів,
—   формує мікрогрупи,
—    допомагає у визначенні мети і завдань проекту, розробці плану, реалізації ідеї,
. визначає мету і завдання проекту,
—   розробляє план роботи,
—       шукає необхідну для початку проектування інформацію
Пошуковий—   консультує за змістом проекту,
—  допомагає в систематизації, узагальненні матеріалів,
—  знайомить з правилами оформлення проекту,
—   стимулює розумову активність учнів,
—   відстежує діяльність і оцінює проміжні результати учнів
—  збирає, аналізує й систематизує інформацію,
—   обговорює інформацію в мжротрупах,
—   висуває і перевіряє гіпотези,
—   оформлює макет або модель проекту,
— проводить самоконтроль
Підсумковий—      допомагає в розробці звіту про роботу, готує виступаючих до усного захисту, відповідей на запитання,
—   виступає в якості експерта на захисті проекту,
— оцінює внесок кожного з виконавців
— оформлює пакет документів, інформаційний стенд за результатами проекту,
— готує презентацію результатів роботи
Презентація
отриманих
результатів
— оцінює результати роботи— усвідомлює результати і способи іх отримання, ! — захищає зміст проекту І
Рефлексія— підводить підсумки, створює ситуацію успіху— отримує задоволення від виконаної роботи
Проект розвиває:
  • дослідні та творчі здібності особистості;
  • здатність до самовизначення і цілепокладання;
  • комунікативні вміння та навички;
  • уміння самостійно конструювати свої знання;
  • здатність орієнтуватися в інформаційному просторі;
  • уміння працювати з різними типами текстів;
  • уміння планувати свою роботу і час;
  • навички аналізу та рефлексії, уміння представити результати своєї роботи
Проект виховує:
  • здатність до самоорганізації;
  • почуття відповідальності, самодисципліни;
  • бажання робити свою роботу якісно;
  • значущі загальнолюдські цінності (партнерство, толерантність, діалог).
Алгоритм виконання проекту:
  • визначити проблему, що буде вивчатися;
  • спроектувати роботу;
  • знайти інформацію;
  • провести дослідження;
  • презентувати роботу;
  • створити портфоліо.
Методи отримання інформації:
  • прочитати книжки про те, що досліджуєте;
  • знайти інформацію в мережі Інтернет;
  • переглянути науково-популярні передачі;
  • провести експеримент;
  • провести спостереження;
  • дізнатися думки інших людей
Текстовий опис проекту:
  • Тема проекту
  • Автор проекту
  • Актуальність теми
  • Мета проекту
  • Завдання проекту
  • Предмет дослідження
  • Опис проекту (за метою діяльності, за кількістю учасників, за тривалістю підготовки)
  • План роботи над проектом
  • Термін реалізації
  • Очікувані результати
  • Практичне значення
  • Кінцевий результат роботи
  • Література
Форма представлення (презентація) результатів проекту:
  1. Друковані роботи: реферат, буклет, стіннівка, інформаційний бюлетень, брошура, твір.
  2. Мультимедійні роботи: мультимедійна презентація, відеофільм.
  3. Творчі звіти: вистава, інсценування, радіопрограма, фотовиставка, художня виставка, літературний вечір.
Джерела, з яких потрібно брати інформацію:
  • первинні документи: книжки, періодичні видання;
  • вторинні документи: бібліотечні каталоги, бібліографічні посібники;
  • унікальна інформація: речові документи, експериментальна інформація;
  • усне спілкування з людьми: опитування, зустрічі, бесіди
Класифікація проектів
ПараметрВид проектуХарактеристикаФорма продукту
Кількість
учасників
ІндивідуальнийУвесь проект виконується однією особоюЗалежить від виду діяльності
ГруповийВід учнів вимагається розділення обов’язків, спільне вирішення складних питань, уміння керувати і виконували вказівки товаришів.
Вид діяльності
учнів
ТворчийЗміст і структура залежить від креативності, інтересів авторів. Більше підходять для проектів з гуманітарних наук.Збірник творів, словник, вистава, тематичний вечір, тощо
Рольовий (ігровий)Робота груп учнів, які виконують окремі завдання однієї теми з продальшим аналізом, узагальненням, висновками і виробленням кінцевого продукту спільної діяльності.Шкільні стіннівки, буклети, урок конференція, зведена доповідь, тощо.
ДослідницькийМаксимально наближений до наукового дослідження з зазначенням актуальності теми, мети, завдання, об’єкту і предмету вивчення, етапів, наукової новизни результатів роботи, описом методики проведення експернменту, практичного значення дослідження і переліку літературних джерел.Науковий реферат (доповідь),інформаційннй стенд.
ІнформаційнийЗбираються, аналізуються і робляться висновки шодо інформації про об’єкт, шо вивчається. Не передбачає експериментальної роботи.Науковий реферат (доповідь),інформаційннй стенд, буклет.
Практико-
орієнтованні
За результатами створюється суспільно-корисний продукт. Може бути продовженням дослідницького проекту.Шкільна стіннівка, стенд, сценарій тематичного вечора, виставка робіт.
Час
виконання
Міні-проектиВиконується у межах уроку.Залежить від виду діяльності
КороткостроковіВиконується у позаурочний час у межах вивчення теми.
ДовгостроковіВиконується у позаурочний час протягом року і більше. Підходить для швчення змін показників конкретного природного об’єкту
Характер
координації
Срита
координація
Учитель — повноправний учасник проекту.Залежить від виду діяльності
Відкрита
координація
Учитель організує, координує, контролює роботу.
При виконанні дослідження від учня вимагаються уміння й навички:
  • роботи з інформаційними джерелами (книгою, Інтернетом тощо),
  • самостійної роботи,
  • постановки експерименту,
  • проводити аналіз і обробку результатів,
  • мати певний запас знань.
Основою методу навчального проекту є його спрямованість на практичний результат, який можна:
  • проілюструвати,
  • осмислити,
  • застосувати на практиці,
  • отримати відгук від слухачів.
Приклади проектів
Приклади творчих проектів:
  • 7 кл.: «Хімічні явища в природному довкіллі», «Проблема забруднення повітря та шляхи розв’язування її».
  • 8 кл.: «Вирощування кристалів солей», «Сполуки основних класів у будівництві й побуті».
  • 9 кл.: «Альтернативні джерела енергії», «Видатні вітчизняні й зарубіжні хіміки як учені й особистості».
«Хімічні явища в природному довкіллі»
Передбачається характеристика явищ, що відбуваються у природі, побуті, при роботі транспорту (авто, авіа і залізничного), під час фізіологічних процесів в організмі.
Від учнів вимагаються уміння:
  • спостерігати і визначати тип явища;
-вести протокол спостережень (запис дати, місця і результатів спостереження), супроводжуючи його по можливості ілюстраціями (замальовками, фото- і відеозйомкою);
  • мати певні знання з географії, біології, фізики, хімії, основ інформатики.
У висновку має бути відмічено:
  • природу явища;
  • хімічні та фізичні закони, що ілюструють те чи інше явище;
взаємозв’язок між екологічним станом довкілля і природнім явищем, якістю вживаної води і їжі і станом здоров’я.
Приклади рольових проектів:
  • 7 кл.: «Хімічні знання в різні епохи»,«Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості».
  • 8 кл.: «З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів».
  • 9 кл.: «Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів»,«Їжа — джерело будівельного матеріалу організму».
«Хімічні знання в різні епохи»
Передбачається:      пошук інформації про різні етапи розвитку хімії
(виконуються окремими групами) та її аналіз і порівняння; відстежити еволюцію цивілізацій тих часів, порівняти і проаналізувати зміни, що відбулися у ландшафті, у використанні матеріалу для будівництва, одягу, посуду, прикрас, ставленні до гігієни, їжі тощо.
Від учнів вимагаються уміння:
  • оперувати знаннями з історії, мистецтва, географії, біології, хімії;
  • робити порівняння, аналіз, узагальнення і висновки.
У висновку має бути відмічено:
  • конкретні ознаки певних епох;
  • вплив еволюції цивілізацій на зміни в екологічному стані довкілля з давніх часів до сьогодення.
Приклади дослідницьких проектів:
  • 7 кл.: «Способи очищення води в побуті»,«Дослідження зміни концентрації вуглекислого газу у класній кімнаті під час занять».
  • 8 кл.: «Вирощування кристалів солей»,«Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток».
  • 9 кл.: «Хімічний склад жувальних гумок»,«Д о слідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин».
«Дослідження зміни концентрації вуглекислого газу у класній кімнаті під час занять»
Передбачається:      розроблення приладу для визначення наявності і
вимірювання зміни концентрації вуглекислого газу у повітрі кабінету протягом навчального дня;
знання лабораторного приладдя.
Від учнів вимагаються уміння :
  • проводити математичні обчислення, експеримент, спостереження, аналіз;
  • робити висновок;
  • оперувати знаннями з математики, біології, основами здоров’я, фізики, хімії і екології.
У висновку має бути відмічено:
  • факт встановлення вмісту вуглекислого газу у повітрі, зміни його концентрації (тільки за візуальними спостереженнями), інтенсивність появи каламуті;
  • характер впливу на організм (зміни фізіологічних процесів);
  • необхідність провітрювання кабінету після кожного уроку.
Приклади інформаційних проектів:
  • 7кл.:«Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості», «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах».
  • 8кл.: «Форми періодичної системи хімічних елементів», «З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів».
  • 9кл.: «Електроліти в сучасних акумуляторах», «Альтернативні джерела енергії».
 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості»
Передбачається: зібрати, проаналізувати і зробити висновки щодо згадки у літературних творах, піснях, прислів’ях, казках та інших видах народної творчості речовин або хімічних явищ.
Від учнів вимагаються уміння:
  • аналізувати інформацію;
  • робити висновок;
  • оперувати знаннями з хімії, літератури (як української, так і зарубіжної), іноземної мови, історії, географії, музичного і образотворчого мистецтва, біології, трудового навчання .
У висновку має бути наведена:
  • порівняльна характеристика кількості творів у літературі, музичному і образотворчому мистецтві різних народів, де подана інформація про речовини або хімічні явища.
Приклади практико-орієнтованих проектів:
«Дослідження якості води з різних джерел»,
«Проблема збереження чистоти водойм»;
«Хімічний склад і використання мінералів»,
«Форми періодичної системи хімічних елементів»; «Дослідження рН ґрунтів певної місцевості», «Виготовлення розчинів для надання медичної допомоги».
«Дослідження якості води з різних джерел»
Передбачається: аналіз лише органолептичних показників (прозорості, запаху, смаку тощо) води для визначення можливості її вживання для різних потреб (як технічної так і для пиття та приготування їжі).
Від учнів вимагаються уміння:
  • поводитися з лабораторним посудом, вимірювальними та нагрівальними приладами;
  • експериментувати, спостерігати, аналізувати;
  • робити висновок;
  • оперувати знаннями з географії, біології, фізики, хімії.
У висновку має бути відмічено:
  • вплив складу (якості) води на здоров’я.
Метод проектів дає змогу розв’язувати завдання формування всіх перерахованих вище інтелектуальних умінь критичного і творчого мислення. Колективна та індивідуальна робота над тією чи іншою проблемою, яка має на меті не тільки розв’язати дану проблему і довести правильність її розв’язку, а й показати результат своєї діяльності як певний продукт, передбачає необхідність у різні моменти пізнавальної, експериментальної творчої діяльності використовувати сукупність перелічених вище навичок. Усі ці навички потрібно формувати. Для цього і використовується метод проектів
За новою навчальною програмою, затвердженою наказом Міністерства № 664 від 26.06.2012 року зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від 29.05.2015 у 7 − 9 класах уведено нову рубрику «Навчальні проекти», у якій наведено орієнтовні теми проектів. Учитель та учні можуть пропонувати власні теми. Учень має обрати одну із запропонованих тем і виконати протягом навчального року щонайменше один проект самостійно або в групі учнів.
Оцінювання навчальних проектів здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем завдання чи особистий внесок у груповий проект, або за повноту розкриття теми дослідження й презентацію індивідуального проекту:
  • бали низького рівня учень отримує в разі подання роботи (або частини роботи) реферативного характеру, без визначення мети й завдань проекту, а також без висновків за його результатами;
  • бали середнього рівня − за фрагментарну участь у дослідженні, хоча й за умови її вчасного виконання;
  • бали достатнього рівня − за правильне виконання своєї частини роботи в разі, якщо він не брав участі в підсумковому обговоренні та формулюванні висновків за результатами дослідження;
  • бали високого рівня − за дослідження з повним розкриттям теми, належним оформленням роботи та презентацією індивідуального проекту або з точне, вчасне виконання своєї частини спільного дослідження, визначення мети і завдань, активну участь в аналізі результатів і формулюванні висновків.
Захисту проектів можна присвятити частину відповідного за змістом уроку або окремий урок. У такому разі в класному журналі у графі «Зміст уроку» робиться запис: «Представлення результатів навчального(их) проекту(ів)» із зазначенням його (їх) тематики. У випадку виконання навчального проекту на уроці в класному журналі робиться запис «Навчальний проект» із зазначєнням його теми.

Немає коментарів: