Методична скринька

                                      



Методичні рекомендації щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з екології
Посилання на українські сайти

http://www.biology.org.ua/ - Український біологічний сайт, на якому крім наукових новин розміщується інформація про конкурси та турніри біологів тощо
http://www.school-collection.edu.ru/ - Природничий освітній портал
http://www.biona.org.ua/ - Сайт з цікавою інформацією із загальної біології
http://ostriv.in.ua/ - Сайт "Острів знань”
http://www.thisgood.narod.ru/infa.htm- Сайт „Все для учащихся”.
http://www.college.ru/ - освітній портал «Открытый колледж».
http://www.en.edu.ru/ - Природничий освітній портал
http://acbc-ketty.narod.ru/ - Все про котів
http://www.pets.kiev.ua/ - Інформресурс про тварин
http://www.zin.ru/ - Сайт Інституту зоології АН України
http://www.zoohall.com.ua/ - ПОРТАЛ ZOOHALL - Всеукраинский портал о животном мире, природе и не только...
http://www.zoosite.ru/ - Зоосайт.Ру - животные : домашние и не очень. Кошки, собаки, рыбки, лошади, птицы, рептилии, зооправо, зооприколы, зоотовары, зоовыставки, рефераты по биологии, зоологии, экологии, ссылки
http://www.zooclub.ru/ - ЗооКЛУБ. Мегаэнциклопедия о животных
http://www.solnet.ee/ - Детский развлекательно-познавательный портал "СОЛНЫШКО" - это островок в огромном море - Интернете для детей и любящих их взрослых.
http://www.n-t.org/ - Природничі та технічні науки: електронна бібліотека 
http://nauka.reliz.ru/ - Електронна версія журналу "Наука и жизнь" 
http://www.membrana.ru/ - Віртуальна газета з питань сучасної науки
http://www.nature.ru/ - Природничі та технічні науки 
http://science.ng.ru/  -Наукова політика. Природничі та технічні науки. Гуманітарні дослідження 
http://www.ecology.donbass.com/index.html - Екологічний проект: поліпшення довкілля Донецька 
http://www.ecolife.org.ua/ - Громадський Інтернет-проект
http://www.ecoworld.8m.com/ - Екосвіт" 
http://www.uaportal.com.ua/ukr/Science/Biology/- Пропонується каталог біологічних сайтів України







КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ  З  БІОЛОГІІ
(МАН)

ОЛІМПІАДИ


ЗНО
КНИГИ

МІЖНАРОДНА НАУКОВО - ОСВІТНЯ ПРОГРАМА GLOBE

ПРОЕКТИ

РОБОТИ МАН

ЗАДАЧІ З БІОЛОГІЇ
(10-11 кл.)


http://osvita.ua/school/48780/



                                                            
                                 



Актуальна тематика науково-дослідницьких робіт



Хіміко-біологічне відділення


СЕКЦІЯ ЕКОЛОГІЇ

1.    Вивчення рівня забруднення довкілля з використанням біоіндикаторів.

2.  Розробка методів оцінювання стану рослин за зовнішніми ознаками.

3.  Складення прогнозів про зміну біогеоценозів під впливом діяльності людини.

4.  Дослідження вмісту нітратів у фруктах та овочах.

5.       Спостереження   і   дослідження   конкретних   змін   у   навколишньому середовищі, спричинених техногенною діяльністю людини.

6.   Математичне моделювання екосистем – перспективи й обмеження.

7.  Технічний дизайн та екологія.

8.  Антропогенне забруднення водойм вашого району та шляхи поліпшення їх екологічного стану.

9.  Сучасний екологічний стан лісових ресурсів Вашого району та заходи щодо його поліпшення.

10.       Екологічні    проблеми   харчування   людини    в   умовах   забруднення навколишнього середовища.

11 .Рідкісні та зникаючі рослини. Проблеми їх охорони.

12. Природно-заповідна мережа Вашого району (історія створення, сучасний стан та перспективи розвитку).

13. Результати модельних досліджень характеристик переходу важких металів у  тест-культуру на прикладі …

14. Вивчення лікарської флори рідного краю

15. Очищення стічних вод промислових підприємств

16. Вплив різних екологічних умов на фізичний розвиток дітей дошкільного і шкільного віку

17. Шляхи вторинної переробки твердих хімічних відходів на прикладі …

18. Моніторинг деяких видів лікарських рослин Чернігівщини

19. Методи  контролю якості води в процесі оптимізації  її очистки

СЕКЦІЯ БІОЛОГІЇ

1.  Флора й рослинність водних і лучних фітоценозів.

2.  Флора й рослинність степових фітоценозів.

3.  Лікарські рослини Вашого району. Біологічна характеристика. Проблеми охорони.

1.  Акваріумні риби. Особливості утримання. Біологія розмноження окремих видів.

2.       Фенологія весняних
6.  Вплив   фізіологічно-активних   речовин   на   укорінення   деяких   видів кімнатних рослин.

10. Морфо-анатомічні та екологічні особливості рослин (будь-якої групи) Вашого району.

11. Еколого-біологічна характеристика ботанічних чи зоологічних об'єктів Вашого району (класів, рядів, родин, родів).

12. Вивчення пухлин та наростів у покритонасінних рослин.

                 СЕКЦІЯ МЕДИЦИНИ

1.       Вивчення стану серцево-судинної системи у школярів та вплив різних факторів (навантаження, гіподинамія, інфекційні захворювання, грип і т.д.);

2.  Вивчення стану захворюваності органів серцево-судинної системи серед школярів чи якихось груп населення;

3.   Вивчення   факторів   ризику   серцево-судинних   захворювань   у   школярів   чи населення;

4.   Хвороби органів дихання серед підлітків та їх зв'язок з палінням;

5.   Вивчення стану функції зовнішнього дихання у школярів і залежність його від різних факторів зовнішнього середовища (природні фактори, паління, простудні захворювання);

6.   Вивчення впливу запиленості та загазованості повітря на функцію органів дихання людини;

7.   Вплив шуму на нервову систему та працездатність старшокласників;

8.   Вплив екологічних факторів на стан імунної системи;

9.   Імунний дефіцит та його прояви у школярів;

10. Стан імунітету в нормі та при патології і вивчення його у школярів;

11.  Вплив якості навчальних посібників (підручники, комп'ютери) на зір школярів;

12.      Частота   патології  зору  у  школярів   та  вплив   на  неї   факторів   зовнішнього середовища;

13.  Сучасні методи вивчення стану крові;

14.  Хвороби крові та органів кровотворення у школярів;

15.      Проблеми дитячого травматизму в сучасних умовах; Вивчення стану опорно-рухового апарату у школярів.

СЕКЦІЯ ХІМІЇ

                Теми 1 – 21 рекомендуються для учнів 9-10 класів, 22-39 – для 10-11 класів.
Дослідження природних вод (вміст металів, хлоридів, сульфатів, нітратів та ін.)
 Аналіз забрудників (вміст важких металів, аніонів-забрудників, органічних речовин) у стічних водах.
Визначення вмісту мікроелементів у біологічних об’єктах.
Визначення твердості води (різними методами, в різних водах).
Визначення каротину в плодах, кормах і інших об’єктах.
Визначення кислотності меду.
Визначення вмісту органічних кислот в плодах (або соках і інших біологічних об’єктах).
Дослідження вмісту жирних кислот у рослинних оліях.
Визначення якості ефірних олій (одним або двома методами дослідження).
Вивчення залишкових мікрокількостей препаратів у овочах після їх хімічної обробки.
Визначення вмісту аскорбінової кислоти у плодах хімічними методами.
Визначення кислотності, жирності, вмісту лактози в молочних продуктах.
Визначення вмісту солі, золи в твердих сирах.
Дослідження мінерального складу молока методом тонкошарової хроматографії.
Визначення якості миючих засобів.
Вивчення антикорозійних властивостей хімічних покрить (на прикладі одного або двох покрить).
Вивчення антикорозійних властивостей електрохімічних покрить (на прикладі одного покриття).
Визначення залежності швидкості корозії металів, (сплавів, виробів) від різних факторів.
Визначення нітратного азоту в рослинах методом тонкошарової та паперової хроматографії.
Визначення вмісту азоту (або фосфору) в мінеральних добривах (або ґрунтах) хроматографічним методом.
Дослідження залежності між будовою і хімічними властивостями певних сполук (неорганічних, органічних).
Дослідження процесів електроосадження металів (чи сплавів).
Порівняльна характеристика визначення певних іонів сучасними методами.
Дослідження комплексоутворення сучасними методами.
Дослідження будови органічних сполук сучасними методами.
Ідентифікація галогенпохідних (інших похідних) органічних сполук сучасним методами.
Дослідження кінетики певних хімічних реакцій.
Синтез нових органічних (або неорганічних) сполук.
 Закономірності зв’язку термодинамічних та хімічних властивостей певних хімічних сполук.
Вивчення реакцій комплексоутворення органічних лігандів з іонами металів.
Одержання тонкодисперсних малорозчинних сполук методом хімічного осадження (на одному прикладі).
Визначення коефіцієнтів активності у сумішах електролітів.
Використання зміннострумових електрохімічних методів для виготовлення селективних поглинаючих покриттів теплових колекторів.
Розробка нових експрес-методів перевірки кислотності молока та молочних продуктів.
Хімічний та радіаційний аналіз ґрунтів певного району.
Контроль якості певного фармацевтичного препарату.
Роль гетероциклічних сполук у створенні потенційно біологічно активних речовин.
Дослідження певної хімічної сполуки, як основи для творення магнітокерованих лікувальних засобів.
Дослідження фізико-хімічних властивостей процесу металізації синтетичних алмазів.Корисні джерела для вчителів-предметників


 До уваги вчителів хімії:

http://www.alhimik.ru/
http://www.hemi.nsu.ru/ - інтернет підручник
http://chemportal.org.ua/forum/viewforum.php?f=7 – хімічний форум
http://osvita.ua/school/lessons_summary/chemistry/ - уроки з хімії
http://chemistry.videouroki.net/- відеоуроеки з хімії

До уваги вчителів біології та природознавства:

http://www.n-t.org  Природничi та технiчнi науки: електронна бiблiотека
http://nauka.reliz.ru/ Електронна версiя журналу "Наука и жизнь"
http://www.membrana.ru / Вiртуальна газета з питань сучасної науки
http://science.ng.ru/ Наукова полiтика. Природничi та технiчнi науки. Гуманiтарнi дослiдження
http://zelenyshluz.narod.ru/ Путiвник з екологiчних ресурсiв
http://www.menr.gov.ua/ Мiнiстерство екологiї та природних ресурсiв України
http://www.ecology.donbass.com/index.htm/  Екологiчний проект: полiпшення довкiлля Донецька
http://www.ecolife.org.ua/ Громадський Iнтернет-проект
http://acbc-ketty.narod.ru/  Все про котiв
http://www.pets.kiev.ua/ Iнформресурс про тварин
http://biology.org.ua/ - Український біологічний сайт
http://anatom.by.ru/ - Анатомія людини
http://bioword.narod.ru/index5.htm - Біологічний словник
http://bio.1september.ru/- Я йду на урок біології





ІГРОВІ ЗАВДАННЯ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ УЧНІВ ДО ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ
З досвіду роботи
                
  
     Нині шкільні реалії вимагають від учителів переосмислення багатьох освітніх канонів. Школа потребує нових нетрадиційних ідей і теорій навчання та виховання, що відповідали б оптимальному розвитку дитини й сучасним потребам суспільства.
      Саме творчість стимулює розвиток інтересів, мислення, дослідницької діяльності, що є одним з основних завдань школи.
      Пізнавальний інтерес як важливе особистісне утворення завжди перебуває в центрі уваги педагогів.
      Нині його розглядають як як рушійну силу активізації навчання, розвитку пізнавальної самостійності учнів, важливий напрям підвищення ефективності навчальної діяльності.
      Останніми роками інтерес учнів  до процесу навчання поступово знижується. Тому дослідження методів і прийомів розвитку пізнавального інтересу з урахуванням потреб сьогодення особливо актуальні.
     В основу пропонованої методики покладено гуманістичну сутність дидактики В.О. Сухомлинського: «Діти  повинні жити у світі краси, гри, казки,музики, малюнка, фантазії, творчості».
Людині властиві три види діяльності – трудова, навчальна, ігрова. Навчальна діяльність, спрямована на самостійне засвоєння знань, - одне з найважливіших джерел формування компетентності особистості школяра. Серед інших видів діяльності  – ігрової, трудової – вона є провідною.
     Відомо, що стандартне застосування методів навчання, навіть в ідеальному поєднанні, дітям набридає. Якщо постійно займатися однотипною за структурою і методикою навчальною діяльністю, до неї втрачається інтерес. На розвиток інтересу впливає зміст навчального матеріалу і вибір методів та методичних прийомів навчання.
     Чому гра так подобається дітям? Тому, що гра дарує радість і захоплення, що сам процес гри сповнений несподіванок, а результат – таємниця. Але крім суб'єктивного сприйняття, є, безумовно, глибший вплив гри на людину, на основні сфери її життєдіяльності: фізичну, емоційно-вольову, інтелектуальну та духовну (цілісно-смислову).
Сухомлинський писав: « У грі розвиваються творчі здібності особистості. Без гри нема і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – це іскра, яка запалює вогонь допитливості».
      За вмілого використання гра стає незамінним помічником педагога. Бо у грі перевіряють свою силу, спритність, у них виникає бажання фантазувати. Гра дарує щохвилинну радість, задовольняє потреби, а ще вона спрямована в майбутнє: у дітей розвиваються вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних функцій. Скрізь, де є гра, панує радісне дитяче життя.
      Ігрові форми навчання забезпечують ефективну взаємодію педагога і учнів, продуктивну форму їх спілкування з властивими їм елементами змагання, непідробної цікавості.
     Дидактична гра – це вид діяльності, залучившись до якої, діти навчаються.
Поєднання навчальної спрямованості  та ігрової форми дає змогу стимулювати невимушене оволодіння навчальним матеріалом.
     Дидактична гра на уроці – не самоціль, а засіб навчання й виховання. Сам термін “дидактична гра” підкреслює її педагогічну спрямованість та багатогранність застосування. А тому найсуттєвішим для вчителя будь-якого предмета, є такі питання:
- визначити місце дидактичних ігор та ігрових ситуацій у системі інших видів діяльності на уроці;
- доцільність використання їх на різних етапах вивчення різноманітного за характером навчального матеріалу;
- розробка методики проведення дидактичних ігор з урахуванням дидактичної мети уроку та рівня підготовленості учнів;
- вимоги до змісту ігрової діяльності у світлі ідей розвиваючого навчання;
- передбачення способів стимулювання учнів, заохочення в процесі гри тих, хто найбільше відзначився, а також для підбадьорення відстаючих.

       Дидактичні ігри дуже важливі для розумового та інтелектуального розвитку учнів. під час уроків, на яких застосовуються дидактичні ігри, в учнів виробляються важливі якості, необхідні для успішного розумового розвитку. В учнів поступово формується здатність зосереджуватися. Спрямовуючи увагу своїх учнів, збуджуючи їх інтерес учитель закладає основи розвитку такої важливої якості як допитливість. Дидактичні ігри мають певне значення і в моральному вихованні учнів, у них виробляється вміння діяти в середовищі ровесників (колективні уроки). Дидактичні ігри дають позитивні результати при умові планомірності їх проведення.
     Граючи на уроці, діти психологічно розкуті, що сприяє вияву їхніх творчих здібностей, нівелює негативне ставлення до об'єктивно складної навчальної праці. Позитивний досвід хочеться повторити на вищому рівні складності завдань. При цьому непомітно для себе дитина «втягується» у навчальну працю, пізнає її радість. Усвідомлення «я це можу» зміцнює впевненість у собі й породжує потребу «мені це необхідно, цікаво і зовсім не страшно». Отже, гра у навчальному процесі створює мотивацію, близьку до природної, збуджує інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні навички. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються.
         Існують  такі класифікації ігор:
·        за сферою діяльності;
·        за ігровою діяльністю;
·        за предметною сферою;
·        за видом ігрового середовища;
·        за характером навчального процесу:

        Навчальні ігри мають за мету, окрім засвоєння навчального матеріалу, формування вмінь і навичок, ще й створення умов для самовизначення, розвиток творчих здібностей, посилення емоційності навчання.
Ігрові завдання передбачають різні форми робіт: індивідуальне розв»язання завдань, групову та колективну роботу всього класу.
Застосовувати дидактичні ігри можна на різних етапах уроку:
1.     Під час актуалізації знань, перевірки домашнього завдання – для визначення рівня знань та вмінь учнів.
2.     На етапі повідомлення мети і теми уроку – щоб заінтригувати дітей, налаштувати на роботу, зацікавити, залишаючи родзинку невідомості.
3.     Наетапі вивчення нового матеріалу можна застосовувати різні ігри.
4.     На етапі закріплення здобутих знань – різні ігри.
5.     Як домашні завдання для індивідуальної роботи ігри найкращий додатковий стимул – пошукати відповідь у книжках, Інтернеті.
Для цього можна підібрати більш складніші ігри ніж у класі.
За метою використання ігри можна поділити на три групи:
1.     Ігрові завдання для самостійної роботи учнів із підручником з метою засвоєння нових знань.
2.     Дидактичні ігри для самостійної роботи  з метою закріплення і
застосування набутих знань у нових ситуаціях.



































3.     Дидактичні ігри для контролю знань учнів.
      Під час дидактичних ігор, потрібно поєднувати інтерес і навчання  так, щоб вони не заважали, а навпаки допомагали одне одному. Засоби і способи , що підвищують емоційне ставлення учнів до гри , не є самоціллю, як шляхом виконання пізнавальних завдань,до оволодіння знаннями.
     Біологічний аспект гри завди чітко перебуває  на першому плані. Лише за цієї умови гра виконуватиме свою роль у формуванні біологічних понять, розвитку школярів і виховання їхнього інтересу до вивчення біології.
    За спостереженнями , найкраще дітям працюється в групах, адже групова робота – теж насамперед гра: у навчання, мислення, змагання.
У процесі гри відбувається змагання не тільки учнів між собою, а й самого учня із собою, адже він повинен знайти в собі здатність  та робити  нові спроби , бути організованим і працювати у групі, захистити свою позицію.
Можна не тільки вчити  грати з учнями  в розроблені вчителем ігри, а вчити своїх вихованців самим складати подібні завдання, учити мислити, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях.
Ігрові завдання для актуалізації опорних знань і вмінь
1.Міні – кросворд
Впишіть у клітинки назви сенсорних систем людини.



1


в
а

2


в
а

3



в
а

4



в
а
5




в
а








Відповіді. 1.Зорова. 2. Нюхова. 3.Слухова. 4.Смакова. 5.Дотикова.
2. Гра «Так -  ні»
Позначте правильну відповідь.

3. Гра «Творча лабораторія»
Якими приладами докладно можна досліджувати вказані в таблиці об»єкти? Поставте  знак «+» або «- «.

Приклад
Клітини тварин
Голова мухи
Ядро клітини шкірки луски цибулі
Бактерія
1
Світловий мікроскоп




2
Електронний мікроскоп




3
Лупа





4. Гра « Цифровий біологічний диктант»
Вкажіть ознаки, характерні:
А – для одноклітинних тварин;
Б – для багатоклітинних тварин.
1. Мають клітинну будову.
2. Тіло складається з багатьох клітин, які відрізняються між собою за будовою та виконуваними функціями.
3. Рух забезпечують несправжні ніжки, джгутики чи війки
4. Вони заселили усі середовища     мешкання – водне, наземно-повітряне, ґрунтове й організми інших істот.
5. Відповідають на вплив зовнішнього середовища переважно у вигляді таксисів.
6. Газообмін відбувається через поверхню клітини.
7. Реакції тварин на подразники відбуваються за участю нервової системи.
8. Властиве переважно статеве розмноження, зрідка – вегетативне.
9. Арцела, фораменіфери, трипанозома, токосплазма.
10. Опосум, гіпопотам, капібара, хом’як.
5.  Гра «Знайди зайве слово»
У кожному рядку є зайве слово, яке необхідно закреслити і пояснити його значення.
1. Листок, око, аероб, корінь,хвіст
2. Живлення, поведінка, дихання, ріст, обмін
3. Аероб, адаптація, дихання, анаероб, кисень
4. Розмноження, автотроф, живлення, мікотроф, гетеротроф.

Завдання на створення проблемної ситуації, зацікавлення на етапі мотивації навчальної діяльності
1.     Гра «Хто швидше»
Прочитавши шифрограму, ви дізнаєтеся, що ми вивчатимемо на уроці. Використовувати потрібно тільки ті літери, які трапляються у рядку один раз.
ц
к
ц
у
у
ц
о
л
і
р
о
р
т
и
в
а
в
а
п
н
а
о
о
п



 Застосування знань і вмінь

1. Гра «Розпізнай мене»
І. Ракоподібні
ІІ. Павукоподібні
1.     Залози виділяють слиз
2.     Двобічна симетрія тіла
3.     Зовнішній хітиновий скелет
4.     Ведуть прикріплений спосіб життя
5.     Відділи тіла: голова, хвіст, тулуб
6.     Тіло утворене із сегментів
7.     Сегменти неоднакові й утворюють відділи тіла
8.     Кінцівки складаються із члеників
9.     Мають джгутики
10.    Первинна порожнина тіла
11.    Періодичне линяння
12.    Тіло несегментоване
13.    Статевий диморфізм
14.    Незамкнена кровоносна система
15.    Є  шкірно - мускульний мішок
2. Гра «Відгадай за описом»

Ці тварини із царства Одноклітинні живуть у черепашках, пронизаних дуже тонкими порами.  Крім того, Їх черепашки рідко бувають одноклітинні. Життя вони починають з однієї комори, потім добувають усе нові і нові «кімнати». Через устя висувається протоплазма, що швидко обростає черепашкою, тепер вона вже двокамерна. Далі нові «перебудови» перетворюють житло тварин у «багатоквартирний» будинок.   (Фомамініфери)

 Про таких тварин писав Васильківський: «Дивлюся на них, так і здається, що ці мереживні сплетіння – не частина живих істот, а найтонші ювелірні вироби, призначені прикрашати вбрання морських принцес. Розмаїття їх форм невичерпне: в обрисах же їх скелетів –оболонок дотримано таку правильність малюнка, немов ці мистецькі вироби вийшли з рук найкращих майстрів»? (Радіолярії)
      Інтерес до вивчення біології, викликаний шляхом використання ігрових прийомів навчання сприяє постійному зростанню рівня знань, умінь та навичок учнів. Унаслідок впровадження ігор на уроках якість знань учнів зростає на 7-10%. Інтерес до біології на 15%.


     У процесі навчальної гри формуються впевненість у своїх силах, здатність боротися з труднощами, розв»язувати нетипові завдання та виходити з різних нестандартних ситуацій із якнайменшими втратами, планувати й обирати свій життєвий шлях.


            Формуваня активної пізнавальної діяльності, розширення   кругозору,   розвиток інтелектуальної особистості за допомогою довідкової  та  науково - пізнавальної літератури

«Без високої культури читання немає
ні школи, ні справжньої розумової праці,
читання — це найважливіший інструмент
 навчання та джерело багатого
духовного життя»
Василь Сухомлинський

Залучення учнів до активного користування фондами районної та шкільної бібліотек це шлях до вирішення одного з важливих завдань, поставлених державою перед сучасною освітою: створення єдиного інформаційного освітньо-наукового простору, умов для максимального забезпечення потреб особистості в інформації для власного інтелектуального розвитку й професійного самоствердження. Адже сучасна освіта прагне виховати відповідальну особистість, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще життя і життя своєї країни.
В. Сухомлинський  вважав, що школа – тільки тоді школа, «коли вона утверджує культ книги, виховує в учнів жадобу до читання художньої, політичної, науково-популярної літератури, пристрасну закоханість у книгу, благоговіння перед нею».
Читання, на думку В. Сухомлинського, – це одне з джерел мислення й розумового розвитку. .            
 В. Сухомлинський практикував створення у класі бібліотечки, яка була б у пригоді вчителю й учням на уроці, підкреслюючи, що в школі може бути все, але якщо немає книжок, потрібних для всебічного розвитку людини, для її багатого духовного життя, або якщо книжку не люблять і байдужі до неї, це ще не школа; у школі може багато чого бракувати, але, якщо є книжки, потрібні для того, щоб перед нами завжди було широко відчинене вікно у світ, це вже школа.
Основоположник дидактики Я.А.Каменський радив людині, яка має потяг до науки цінити книгу вище золота, так як вона несе світло мудрості, забезпечує зв»язок між поколіннями.
Використання довідкової та науково-популярної літератури тісно пов»язане з навчальним процесом, є його органічним продовженням і займає вагоме місце в розвитку особистості. Шкільні підручники мають певний мінімум інформації і розраховані на всіх учнів, науково-популярна література направлена розширити цей мінімум, це зв»язуючий ланцюг між шкільними навчальними предметами та наукою.
Ця робота є невід»ємною складовою роботи учителя – предметника по формуванню активної пізнавальної діяльності, розширенню кругозору, розвитку інтелектуальної особистості за допомогою довідкової та науково -пізнавальної літератури.
Природничі знання учнів одержують з різних джерел (природа, підручники,
науково-популярна література, повідомлення вчителя, батьків, періодична
преса, кіно, радіо, телебачення і т.д.). Такий широкий діапазон
одержання інформації дозволяє найбільш успішно вирішувати
навчально-виховні завдання.
Інтерес до читання науково-популярної літератури буде успішно розвиватися, якщо розробити систему методичних прийомів, які створять в навчальному процесі ситуації протиріччя, що вимагатимуть від учнів знаходження шляхів виходу через використання науково-популярної та довідкової літератури.
На своїх уроках я часто практикую індивідуальні випереджувальні домашні завдання, які на наступному уроці використовуються для вивчення нової теми.
1.              Гра «Виростити дерево знань» - на листочках цього дерева потрібно записати видатних біологів та їх досягнення.
2.              « Будинок знань» - на аркушах-цеглинках учні коротко пишуть вивчену інформацію. На даху будинку хімічне поняття – наприклад -
«Оцтова кислота».
        Подібні завдання можна давати як домашнє завдання: заповнити деякі цеглинки інформацією інші учні заповнюють самостійно, шукаючи відповіді у науково-популярній літературі.
          Спонукають дітей до роботи з літературою творчі питання без відповіді. Щоб дати відповідь потрібно опрацювати науково-популярну літературу:
--Що  вчені називають рослина без квітів і хлорофілу?
-  Собаки пітніють язиком, слони - вухами. А як пітніють кішки?
- Який птах не вміє літати ?
Вивчаючи зоологію можна здійснювати політ на планети різних типів, класів, рядів тварин.
   На слідуючому уроці ми будемо здійснювати політ на «Планету динозаврів». Підготуйте повідомлення про одного представника.
Учням дуже подобається практична діяльність на уроках біології та хімії: спостереження у природі, різноманітні дослідження, експерименти , біологічні та хімічні досліди, які потребують певних знань  і пробуджують у дитини цікавість і спонукає її до опрацювання науково-популярної літератури.
Наприклад: учень отримав доручення доглядати за кімнатними рослинами…
 У 8 класах при вивченні зоології використовую 2 підручника з метою кращого вивчення нового матеріалу, дидактичний матеріал з зоології.
Під час написання науково-дослідницької роботи разом з учнями опрацьовуємо не менше 50 різних джерел інформації по данній темі : робота в шкільній, районній та обласній бібліотеці Короленка, читальному залі ЧДПУ. Учні постійно працюють з Інтернет – ресурсами.
При роботі з проектами виконуючи творчі домашні завдання теж потрібно опрацювати різні джерела інформації. Завдання, що мають випереджувальний характер стимулють учнів до одержання кращої оцінки та до роботи з додатковою літературою.  Цікаві повідомлення, підготовка рефератів, екохвилинок, презентацій, відеофільмів вимагають нових знань  а отже і роботи з науково-популярною літературою.
До роботи в МАН учнів потрібно готувати уже в 5 класі.  Підбірка вчителем науково-популярних видань природничого напрямку «Колосок», «Пролісок», «Юний натураліст», енциклопедій, журналу «Веселі уроки» розширюють кругозір учнів, підвищують їх інтелектуальний рівень. Участь у різних Інтернет - турнірах з природничих дисциплін, олімпіадах стимулює учнів до опрацювання великої кількості різних джерел інформації. Особливо при підготовці до олімпіади з біології.
             Сплетіння художньої та науково-популярної літератури на уроках хімії дає можливість розв'язати також проблему естетичного виховання учнів. Зустрічі на уроці з улюбленими книгами викликають в учнів інтерес до предмета, створюють ту емоційну атмосферу, без якої інтерес та любов до предмета є неможливими. Методика використання художніх творів різноманітна: 1) зачитати для ілюстрації виучуваного явища або матеріалу фрагмент художнього твору; 2) зачитавши фрагмент, запитати, про яке хімічне явище йдеться, яка хімічна реакція відповідає цьому описові, як записати рівняння хімічної реакції; 3) знайти неточності у зачитаному фрагменті з погляду сучасної хімії; 4) навести теми, що вивчаються, та запропонувати фрагменти художніх творів. Тут існує простір також для творчої діяльності учнів (вірші, малюнки).
Емоційно й цікаво навчати хімії можна, якщо використовувати найбагатші можливості, якими володіє література. Реалізація міжпредметних зв'язків хімії й літератури успішно формує полікультурну компетентність учнів.
Використання уривків із художніх творів на уроках сприяє пробудженню й підтримці пізна­вального інтересу учнів.
  Систематична, цілеспрямована робота по залученню учнів до читання науково-популярної літератури дає можливість розширити кругозір дитини, розвивати мислення і мову, а головне робить процес самоосвіти творчим, яскравим, незабутнім.


Фрагменти з літературних творів для використання на уроках хімії.

   При вивченні способів розділення суміші, методів очистки води можно використати уривок із казки “Мороз Іванович”:

“Между тем Рукодельница воротится, воду процедит, в кувшин нальет; да еще какая затейница: коли вода нечиста, так свернет лист бумаги, наложит в нее угольков да песку крупного насыплет, вставит ту бумагу в кувшин да нальет в нее воды, а вода-то знай проходит сквозь песок да сквозь угольки и капает в кувшин чистая, словно хрустальная…”.

   При вивченні властивостей карбон оксиду використовується казка «Мороз Іванович»:

“– А, зачем ты, Мороз Иванович, – спросила Рукодельница, – зимою по улицам ходишь да в окошко стучишься?
– А я затем в окошки стучусь, – отвечал Мороз Иванович, – чтоб не забывали печей топить да трубы вовремя закрывать; а не то ведь, я знаю, есть такие неряхи, что печку истопят, а трубу закрыть, не закроют, или и закрыть закроют, да не вовремя, когда еще не все угольки прогорели, а оттого в горнице угарно бывает, голова у людей болит, в глазах зелено; даже и совсем умереть от угара можно”. (Вопросы: Почему нельзя закрывать трубу, когда не все угли прогорели? Что такое угар? Почему от угара можно умереть?).

Про можливість використання води як джерела теплової енергії писав Ж.Верн:

“- Какое топливо заменит уголь? – Вода, – ответил инженер. – Вода? – переспросил Пенкроф…

Да, но вода, разложенная на составные части, – пояснил Сайерс Смит. – Без сомнения, это будет делаться при помощи электричества, которое в руках человека станет могучей силой. Да, я уверен, что наступит день и вода заменит топливо. Водород и кислород, из которых она состоит, будут применяться и раздельно. Они окажутся неисчерпаемым и таким мощным источником тепла и света, что углю до них далеко! Наступит день, друзья мои, и в трюмы пароходов станут грузить не уголь, а баллоны с двумя этими сжатыми газами, и они будут сгорать с огромнейшей тепловой отдачей… Вода – это уголь грядущих веков”.

Значення води

«Вода! У тебя нет ни вкуса, ни цвета, ни запаха, тебя не опишешь, тобою наслаждаешься, не понимая, что ты такое. Ты не просто необходима для жизни, ты и есть жизнь. С тобою во всем существе разливается блаженство, которое не объяснить только нашими пятью чувствами. Ты нам возвращаешь силы и свойства, на которых мы уже поставили было крест. Твоим милосердием снова отворяются иссякшие родники сердца.
Ты – величайшее богатство в мире».

Антуан Де Сент – Экзюпери. «Планета людей».

    При вивченні корозії металів можна використати  творчість А.Ахматової:

«На рукомойнике моем
Позеленела медь.
Но так играет луч на нем,
Что весело глядеть».

    Вивчаючи багатоатомні спирти учням пропонується літературно-хімічна загадка:

“Я пью его в мельчайших дозах,
На сахар капаю раствор,
А он способен бросить в воздух
Любую из ближайших гор”.
(Нітрогліцерин)

Художні твори у яких згадуються назви хімічних елементів.

Есть в осени первоначальной
Короткая, но дивная пора:
Весь день стоит как бы хрустальный
И лучезарны вечера...
Люблю я осени печальной увяданье
В багрец и золото одетые леса.

О. С. Пушкин
Тогда услышал я (о, диво!)
Запах скверный,
Как будто тухлое разбилося яйцо,
Иль карантинный страж курил жаровней серой,
Я, нос себе зажав, отворотил лицо...
О. С. Пушкин
Белая береза
Под моим окном
Принакрылась снегом
Точно серебром.
На пушистых ветках       
Снежною каймой
Распустились кисти
Белой бахромой.
И стоит береза
В сонной тишине,
 И горят снежинки
В золотом огне.
А зоря лениво,
Обходя кругом,
Обсыпает ветки
Новым серебром.
С. Есенин
Семь металлов создал свет
По числу семи планет.
 Дал нам космос на добро
 Медь, железо, серебро,
Злато, олово, свинец...
 Сын мой!
Сера — их отец.
И спеши, мой сын, узнать:
 Всем им ртуть — родная мать!

Глупо жить ради золота и серебра.
Жизнь не вечна — уйти наступает пора.
Дай мне чашу и помни: наш прах после смерти
Превратится в кувшин на станке гончара.
Омар Хайям
Поэзия — та же добыча радия.
 В грамм добыча, в годы труд!
                В. Маяковский
«...Ви хотіли вмерти! — викликнув я в страху, дивлячись на неї, і знову побачив у її очах сухий блиск, знайомий лише тим, хто бачив його в будь- якої істоти, ураженої цією жахливою хворобою й схожої на блиск потемнілого срібла».

О. Бальзак. Лілея долини

И вдруг туман сырого сада,
Железный мост через ручей,
Вся в розах серая ограда,
 И синий, синий плен очей.
Кладя в тарелку грошик медный,
Три да еще семь раз подряд
Поцеловать столетний, бедный
 И зацелованный оклад.

О. Блок
Логічні завдання з теми "Фізичні і хімічні явища".
 
Взимку  стало  холодати
І  ставок  вже  не  пізнати/
Там  де  була  рідина,
Лиш  дзеркальна  площина/
Що  за  диво  кристалічне?
Це  фізичне  чи  хімічне?   (фізичне)
В  нас  в  дворі  живе  корова?
Молоко  п'єм  для  здоров'я?
А  побуде  в  теплій  хаті-
Будем  сир  й  сметану  мати/
Що  за  наслідок  логічний?
Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)
На  вогні  пластинка  мідна
Почорніла,  вірогідно.
Що  за  явище  незвичне?
Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)
Осінь  стала  вмить  до діла-
Листя  геть  все  пожовтіло.
Що  за  результат  класичний?
Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)
Пам'ятка про кількість речовини і сталу Авогадро.
В  хімії  всі  речі  дивні.
Кількість - річ  не  примітивна
В  газах   є,  в  кислотах,  солях,
А  вимірюється  в  молях.
Моль - величина  магічна,
Стала  в  ній - число  логічне,
Авогадро  воно  зветься,
Величезним  всім  здається.
Не  зникає  в  часу  леті
Шість  на  десять  в  двадцять  третій.
Ø    Задача
Стовп  стоїть  ось  електричний
Он  і  другий - діло  звичне.
Дріт  стовпи  ті  два  єднає
Довжину  пів-сотні   має,
Ну  а  маса:  6  кіло
Алюмінію  було.
Число  атомів  назвіть
Скільки  містить  даний  дріт?
Скільки  треба  молів  взяти,
Щоб  аж  п'ять   стовпів  з'єднати?
8 клас
ТЕМА: Періодична система хімічних елементів.
Ось  система  періодична  ,
Що  на  вигляд  мовби  звична.
Та  пізнай  секрет   її-
В  ній  закони  хімії.
Елементи  струнко  в ряд,
Мов  солдатики  стоять.
Ось  періоди,  їх  сім-
Неоднакові усі:
Є  великі, є малі .
Ти  тримай  це  в  голові .
Груп  в  таблиці  є  октет-
Вертикальний  силует.
В  них  підгрупи  підопічні ,
Є  і  головні  й  побічні.
Ось   родина  в  першій  групі 
Є  у головній  підгрупі.
Це  метали  надактивні,
Інколи  аж  дуже  дивні.
У  воді  іскру  пускають,
Вони  -  лужні - всі  це  знають.
В  сьомій  групі  -  галогени,
Ніби  спрвжні  джентельмени.
Люблять  завжди  в  парі  бути-
Це  їх  звичні  атрибути.
З  гідрогеном  дуже  дружать
І тоді  кислотам  служать.
Що  за  горді,наче  ружі,
І  до  всіх  завжди  байдужі
Елементи  в  восьмій  групі
Є  у  головній  підгрупі?
Це  спокійні,  благородні
Гази, що  з  усіма  згодні,
В  поведінці  неактивні,
У  житті  вони  пасивні.
В  назві  їх  ці  всі  моменти,
Це- інертні  елементи.
Дві  сім'ї  є  тут  чималі,
Місця  стало  їм  замало-
Гуртожитки  збудували,
Спільні  прізвища  обрали.
Звуть  їх  лантаноїди,
Інших- актиноїди.
Ось  така  в  нас  є  структура-
Справжня  абревіатура.
Кожна  клітка-чиєсь  житло,
Інформацію  всю  спритно
Із  клітинок  можна  взяти
Й  елементи  описати:
Про  ядро  і  електрони,
Про  заряд  його, протони,
Що  за  вигляд  атом  має,
Що  у  нім  ядро  тримає.
Як  в  реакціях  поводять
Електронів  хороводи.
Тут  валентність  і   активність,
І  електронегативність,
Амфотерність  і  кислотність,
І  сполук  не  одна  сотня.
Ти  таблицю  цю  пізнай
І  творця  запам'ятай,
Бо  закон  періодичний-
Це  був  наслідок  логічний
Менделєєва  думок
І  про  це  у  нас  урок.
Тема: Хімічний зв'язок
Ось  два  атоми  зустрілись
І  чомусь  не  помирились:
То  відштовхуються  сильно,
То  притягуються  мирно.
Що  ж  за  сили  тут  працюють,
Рухом  атомів  керують ? (кулонівські  сили)
Врешті  сили  порівнялись,
Атоми,  мов  задрімали.
Зв'язок  між  ними  проявився.
Яка  ж структура  тут  з'явилась?  (молекула)
Атомів  взаємодія-
Це  і  сила,  і  надія,
Бо  це  явище  фізичне,
А  зв'язок  назвіть  логічно.   (хімічний)
У  зв'язку,  що  є  надійним
Пари  електронів  спільні
Як  конкретно  він  зоветься?
Назва  нескладна,  здається  (ковалентний)
Цей  зв'язок,  що  ви  писали
Любить  дуже  все  до  пари
Навіть  має  власні  види,
В  нього  два  їх  різновиди.
Відгадай  слова  новенькі,
Адже  відповідь  простенька . (полярний  і  неполярний)
Є  молекула  хлор -два
І  нічого  більш  нема.
Як  у  ній  зв'язок  назвати?
Вам  всім  треба  написати.  (ковалентний  неполярний)
Ось  аш-хлор-сполука  чемна,
Формула - проста,  приємна
Та  який  у  ній  зв'язок?
Думай  і  згадай  зразок.   (ковалентний  полярний)
10 клас
Перевірка знань з теми "Оксиди нітрогену"
Я  оксид,  що  з  киснем  дружить,
А  вода  мені  байдужа.
На  повітрі  вмить  змінюся
В  діоксид  перетворюся   (NО)
А я - газ  на  лиса  схожий,
Я - гроза для  перехожих.
Як  зі  мною  дощ  піде -
Кислота  із  неба  ллє .    (NО2)
Вигляд  мій - кристали  білі,
Небезпечний  я  на  ділі:
Лиш  де  з'явиться  вода -
Є  нітратна  кислота  (N2О5)
Я  оксид -їхня  сестра -
Темно - синя  рідина,
Розчиняюсь  в  воді  спритно,
Кислота  стає  нітритна        (N2О3)
Всі  ці  родичі  мої
Небезпечні  і  страшні.
Ну  а  я  оксид-дивак,
Гарний  запах - це  мій  знак,
Люблять  всі  мене  одначе
За  мою  веселу  вдачу.    (N2О)
Казка на тему "Алотропні видозміни Оксигену"
Казка  ця  на  погляд  дивна
Може  в  чомусь  примітивна.
Є  в  ній  хімії  загадки,
Слухай  і   знайди  відгадки
Жили - були друзів  двоє,
Чимось  схожі  на  героїв,
Хоч  одне  коріння  мали
Часто  про  це  забували.
Містер  Окс - один  із  них -
Він  відносивсь   до  "крутих"
Де  хотів  завжди  гуляв
І  кругом  бешкетував,
Ті,  хто  близько  з  ним  бували
Вигляд  свій  завжди  міняли.
Не  любив  він  благородних
Сильних  духом  й  з  ним  не згодних.
Окс  обходив їх  тихенько
І  чіплявся   до слабеньких.
Бійку  враз   бува затіє:
Все  горить  тоді  і  тліє,
Іскри  можуть  вмить  сипнути
Навіть  може  щось  рвонути.
А  бува  спокійним  стане
І  до    себе  лише  манить
Та  все  робить  справу   чорну,
Інколи  без  меж  потворну.
Містер   Оз  любив  висоти -
В  нього   там  важка  робота.
Він  за  хмарами  сидів
І   на  митниці   служив,
Ця  контора  вкрай   важлива
Згубні  промені  ловила,
Щоб  на  землю  не  проникли
І   життя  тоді  не  зникло.
Хоч  як  Оз  не  працював,
Імідж  франта  не  втрачав
Свіжість  віяла  тоді,
Як  бував  він  на  землі.
Друзі  нехотя  стрічались,
Та  однак  таке  бувало.
Як  гроза  дає  фуршет,
Зустрічався  цей    дует.

  Міжнародна науково - освітня програма Globe





https://docs.google.com/presentation/d/1QXCWSQ3PskZHVu7po6Vfcnhgkv9gUANDUyQF1tt7g7c/pub?start=false&loop=false&delayms=3000